DOĞA KAŞİFİ ETWİNNİNG PROJESİ
Bitkiler içinde yaşadığımız çevrede
canlı hayatın devamlılığını sağlayan en önemli unsurlardan biridir. Ancak
insanın çevresindeki bitkilerden bilinçsizce faydalanması sonrası doğal
kaynaklarımız yok olma tehlikesiyle karşı karşıya kalmıştır. Bu sebeple doğal
çevrenin bir parçası olan bitki örtüsünü tanımak ve onu daha iyi incelemek
insanların gözündeki değerini arttırmaktadır.
Henüz öğrenciyken alınan bilgilerin öğrenci zihninde oluşturduğu algı çok önemli
bir yer oluşturmaktadır. Buradan hareketle bir grup öğretmen Doğa Kâşifi
eTwinning projesini hayata geçirdi. Doğa Kâşifi projesi, öğrencilerin yakın
çevresindeki bitki çeşitliliğine ilişkin meraklarını ve ilgilerini uyandırmak
için teknolojiyle doğayı bir araya getiren Tanış, Kaydet, Keşfet, Öğren ve Koru
etkinliklerini kapsamaktadır.
eTwinning, Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) kullanımıyla okullar için
destek, araç ve hizmetler sağlayarak okullar arası iş birliğini teşvik eden bir
topluluktur. Doğa Kâşifi projesi de eTwinning’in bu politikası doğrultusunda
hareket ederek 8 farklı ilden 10 farklı okulla yürütülmektedir. Bu iller ve
okullar aşağıdaki gibidir:
Afyon – Hattat Ahmet Karahisari KAİHL
Bursa – Mustafakemalpaşa KAİHL
Elazığ – Eti Holding İlkokulu
Gümüşhane – 60. Yıl Ortaokulu
Hakkari – Hamit Kesici Ortaokulu
Hatay – Çekmece Yılmaz Nurlu Ortaokulu
Hatay - Denizciler Gübretaş Ortaokulu
Hatay – Hatay Ortaokulu
Kırıkkale – Beşir Atalay AİHL
Samsun – Yunus Emre İlkokulu
Yukarıda adı geçen okullardan 10 danışman öğretmen ve 40 öğrenci proje
kapsamında birçok kez doğa yürüyüşüne çıktılar. Öğrenciler yürüyüş parkurları
boyunca çevrelerindeki bitkileri gözlemleyip onları fotoğrafladılar. Kendi
aralarında daha çok bitki fotoğraflamak ve en güzel fotoğrafı çekmek için adeta
yarıştılar.
Bitki gözlemi dışında doğanın kendisini de gözlemleme ve keşfetme imkânı
buldular. Kuşları, böcekleri ve daha birçok canlıyı izleyip çıkardıkları
sesleri dinlediler. Gözlerini kapatarak ortamdaki kokuları dinleyip hissetmeye
ve o kokuyu tanımlamaya çalıştılar. Ağaçlara sarıldılar, meyvelerini tattılar.
Soğuk suların şırıltısını dinleyip ayakkabılarını çıkararak içine girdiler ve
serinliği hissettiler. Doğanın döngüsü hakkında sohbet ettiler.
Yaptıkları bitki gözlemi aktiviteleriyle
keşfin yeni bir şeyler bulmak değil, yeni bir gözle bakmak olduğunu anladılar.
Daha sonra bu bitki fotoğraflarını
iNataturalist adlı Derin Öğrenme aracına yüklediler. Kullandıkları bu araçla
bitkilerin adlarını, türlerini, bilimsel ve Türkçe adlarını, dağılış bölgesi ve
kullanım alanlarını öğrendiler. Sonra Bitki Gözlem tabloları oluşturup tüm
çalışmalarını raporlaştırdılar.
Gözlem çalışmalarının tamamlanmasının ardından eldeki veriler doğrultusunda
Sanal Bilgi Kütüphanesi oluşturuldu. Bu kütüphanede tamamen öğrencilerin
fotoğrafladığı 395 bitki fotoğrafı yer aldı. 395 bitkinin 219’u farklı türlerde
olup bu türlerin belirlenmesinde ve tanımlanmasında 48 doğa bilimcisi katkı
verdi.
Öğrencilerimiz bu çalışmalar sonucunda bitki tanımlamayı öğrenciler. Adını hiç
bilmedikleri ya da bildiklerini sandıkları bitkilerin gerçek adlarını ve tıp,
gıda, günlük yaşam gibi temel kullanım alanlarını öğrendiler.
Eylül’de başlayan bitki gözlem çalışmalarına Kasım ayı itibariyle ara verildi
ve doğadaki keşif çalışmaları sanal ortama taşındı. Öğrencilerimiz doğada
edindiği bilgileri destekleyici, derinleştirici ve genelleyici uygulamalarla
çalışarak yolculuklarına devam edeceklerdir. Bu süreç boyunca Web 2.0
araçlarını kullanacaklar ve yolculuklarını eTwinning sistemine kayıt ederek
anlatacaklardır.
Keşkeniz az, keşfiniz bol olsun…
Hasan İNCE
Proje
Kurucusu
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder